Error while rendering blockcontent particle.

Dag 2 (onsdag den 6. april)  +

Efter enkelt overnatning satte vi kursen mod Region Groningen i det nordligste Holland. Camping Lauwersoog lå lige ud til det hollandske vadehav og i udkanten af en fredet nationalpark, hvor især mange trækfugle holder hvilepause. Et rigtigt dejligt sted med dejlig (men meget flad) natur og store dæmnings- og sluseanlæg. Alt dette blev etableret i 1969 og var dengang omdrejningspunkt for store protestdemonstrationer. Man var bange for, at de store anlægsarbejder ville ødelægge naturen. Vi synes, at etableringen er sket med nænsom hånd, et pragtfuldt naturområde ser ikke ud til at have lidt skade af betydning.
Et eftermiddagsbesøg i Hollands nordligste by, Dokkum, gav os indtryk af, at hollandske byer er seværdige - kanaler, velholdte huse, rolig stemning. Vi havde 6 overnatninger i Lauwersoog, og de fleste dage med fint vejr. Og træer og buske begyndte at springe ud.

Efter en nat med byger holdt det heldigvis tørt, mens vi pakkede teltvognen i Klein Westerland. Vi kom afsted ved 10-tiden, retning mod Groningen i Holland. Nogle snørklede veje førte os til en lille gratisfærge over Kielerkanalen. Lidt senere kørte vi langs Elbens brede udløb i Nordsøen og gik en lille tur på diget og bredden, og Kira nød det. Fra Glückstadt sejlede vi med færge over Elben, pris - 17€. Det blev en tur ad omveje et par gange. Gerda (GPS) kendte ikke et par omkørsler og helt nye veje ved Groningen. Vi nåede Lauwerzoog Camping ved 17-tiden i regnvejr. Vi fik dog teltet slået op uden de store vandskader. Vi måtte konstatere, at der ikke var noget fælleskøkken på pladsen og stod derfor i et dilemma: Kold mad eller restaurant? Vi valgte det sidste. Bedst husker vi nok, at det blev måltidet, hvor Lillian bad om en medium stegt bøg, men fik en meget rød. Hun fik en bytter.

Aftenen stod på regnvejr, petroleumsovn og Backgammon.

Dag 3 (torsdag den 7. april)

I dag valgte vi at tage kampen med forteltet!
Det regnede med varieret styrke under opsætningen, som gav blå mærker til Lillian. Vi klarede det på 1 time – ny rekord!
Derefter kørte vi til Dokkum, ca. 20 min. væk. Her købte vi presenning til gulvet og et par andre småting til teltet i et byggemarked. Vi handlede dagligvarer i Jumbo, et stort supermarked.
Tilbage i teltet fik vi ’lagt gulv’ og sat alting på plads, en god følelse efter to nætter under trange forhold.
Regnen fortsatte sammen med en del blæst, og da vi havde ladet teltets bund blive hjemme, måtte vi lide med træk i fodhøjde. Varmeovnen kunne kun varme op til 15-16°. Vi kunne glæde os over, at vi ikke lod forteltet blive hjemme.

Dag 4 (fredag den 8. april)

Den nye rutine med Lillians morgentur med Kira var ved at tage form.

Flot solskinsvejr. Vi kunne sidde udenfor i solen og strikke og læse (og studere kort)
Vi tog en tur i en ’hundeskov’ på den modsatte bred af søen Lauwersmeer. Som alle andre steder i området masser af kanaler eller anden form for vand. Kira elskede det!
Her er et meget rigt fugleliv. Om eftermiddagen blev det til en lokal tur på et par kilometer.
Aftensmad blev for første gang i år tilberedt på den nye Cadac-grill – wok med kyllingelår.

Dag 5 (lørdag den 9. april)

Morgenturen med Kira gik til den store lystbådehavn og varede en times tid.

Om formiddagen tog vi en tur op til de store sluser og dæmninger, der inddæmmer Lauwersmeer, og vi besøgte informationspavillonen på havnen. Det enorme anlæg blev bygget i 1969 og gav anledning til store protester fra miljøfolk og naturelskere. Vi synes nu, at området stadig har en stor rigdom på natur. Havnen er en stor fiskerihavn. Vi så et skib blive sluset igennem fra søen ud til havet.
Bagefter kørte vi til Anjum, hvor vi handlede i Coop. Heller ikke her kunne vi bruge Visa-kortet. Forhåbentlig bliver det ikke gennemgående på hele turen?
Frokost i teltet og tid til afslapning. Bjarne tog en tur med Kira – og kom tilbage med en meget våd hund. Den frøs, så tænderne klaprede.
Aftensmaden var hollandsk grovhakket medister, som Bjarne tilberedte. Backgammon og kort blev atter taget i brug.

Dag 6 (søndag den 10. april)

Bryllupsdag – 40 år (rubinbryllup)

Efter morgenrutinerne snakkede vi om den videre tur syd på. Vi aftalte, at næste stop skulle være syd for Rotterdam.
Vi kørte til Dokkum, en by på 12.000 indbyggere, angiveligt den nordligste by i Holland. En hyggelig by med små kanaler mellem nye og gamle huse. Den største kirke var lukket, og i den anden tæt ved var der koncertoptagelse. Biskop Bonafatius, bedre kendt som Tysklands apostel, blev myrdet ved byen i 755.
Vi var efter mindre end en uge ved at løbe tør for brændstof til varmeovnen. Forbruget fortæller lidt om temperaturerne her i den første uge
Sløveeftermiddag med læsning, spil og internet.

Bryllupsdagen skulle fejres, besluttede vi, og vi spiste middag med 3 retter på campingpladsens restaurant – varm rejesalat med små rejer, fisk og dessert. Desserten blev serveret med fyrværkeri og applaus fra de andre gæster. Hygge og snak. Kira var alene i teltet, og det gik godt.

bryllupsdag 10apr

Masser af hilsner på Facebook.

Dag 7 (mandag den 11. april)

Sol fra morgen til aften, dog frisk vind fra syd. Vejrudsigten siger godt vejr, så denne dag blev brugt til at pakke sammen, vaske tøj og rydde op, inden vi i morgen kører videre. Det hele var overstået i varieret tempo inden kl. 16.
Lillian gik med Kira om morgenen, Bjarne om eftermiddagen, så hunden bør ikke have noget at klage over.
Vi fik købt petroleum til varmeovnen: 10 liter for 50€ - så er det da vist betalt!
Bjarne fik klippet håret med den medbragte hårtrimmer.

Lillian stod for aftensmaden: Kartofler med kødsovs.