Allerede som barn begyndte jeg at hygge mig med at bygge modeller. Hos boghandleren købte jeg færdigtrykte kartonark over kendte bygninger - klippede ud og limede sammen. Samlesæt i polystyren af fly og skibe fra 2. verdenskrig fra Airfix begyndte også at fylde på hylderne i mit hummer. Min far og jeg byggede i fællesskab et landskab med huse, bjerge, modeltog og Faller-biler på en spånplade, som kunne hejses op ad væggen i mit værelse, når anlægget ikke var i brug.
I teenageårene skiftede interessen som hos så mange andre drenge, og min tid som aktiv modelbygger blev sat på standby i en lang årrække. Interessen indskrænkedes til kun at beundre andres modelværker.
Men på min 41-års fødselsdag fik modelbyggeriet et nyt gennembrud hos mig. Jeg fik et stort samlesæt af den gode franske marineskonnert La Toulonnaise i træ . Skibet var i tjeneste i den franske flåde i årene 1823 - 1843. Det viste sig at være en stor, men spændende opgave. Byggeriet stod på, alt imens jeg stadig skulle passe mit stadig mere krævende job som viceskoleleder, hvilket betød, at modelbyggeriet havde fremdrift i nogle perioder og stod stille i andre. Det kom til at tage 22 år at bygge skibet færdigt. Nu står det i en belyst montre i stuen.
Umiddelbart efter min nye status som efterlønner og siden pensionist blev der atter tid til modelhobbyen. Interessen for historie og herunder 2. verdenskrig var intakt, og en spitfire Mk1A i skala 1:24 med elektrisk drevet propel, en Panzer V Panther kampvogn i skala 1:48 samt flere fly og kampvogne i skala 1:72 er kommet til. En Messerscmidt bf 109E i skala 1:24 og en lille D-dags diorama venter på at blive samlet og malet - når der bliver tid.
I 2015 meldte jeg mig ind Hadsten Modeljernbaneklub, som driver turistattraktionen Modelbane Europa i Hadsten. Jeg blev straks en af modelbyggerne i klubben. Modelbane Europa har to meget store modeljernbaneanlæg - ét inspireret af tyske landskaber og et dansk, som har udgangspunkt i den jyske længdebane i 1950'erne. Målet er at skabe modellandskaber så tæt på virkeligheden som muligt. Det betyder, at husene på det danske anlæg så vidt muligt skal være modeller af autentiske nuværende og nu nedrevne huse. Det kræver noget rearcharbejde med at finde tegninger og billeder af husene. Derefter udfærdiges arbejdstegninger, og husene bygges til sidst helt fra grunden - ingen præ-fabrikerede samlesæt her. Materialet er fortrinsvist polystyren. Hidtil har jeg bygget den oprindelige købmandsbutik i Thorsø, Hadsten Station, Hadsten Andelssvineslagteri og Kulturhuset Sløjfen, de tre sidstnænte store og komplekse bygningsværker. Ind imellem har jeg bygget en model af The Green Dragon, hobbitternes pub i filmtrilogien Ringenes Herre. Den skal bruges i et lille modelanlæg af Hobbitrup udvidet med et lille tog (skala Z) bygget ind i en gammel kuffert herhjemme - et ægteskabeligt samarbejdsprojekt.