Vi blev ikke helt færdige med detaljerne. Endnu en frise mellem vinduer og døre rundt om hele huset males hvid efter afdækning med maskeringstape. Det er vigtigt at være omhyggelig med at trykke tapen helt ind på byggepladen, da malingen ellers gerne vil løbe lidt ind under i fugerne. Bagefter kommer turen til de hvide felter over både døre og vinduer. Også her bruges maskeringstape.

 maling af frise2

 

Efter på computeren at have tegnet endnu en kort frise og at have fremstillet kiosk-skiltet samt printet dem ud klippes disse ud og limes på plads under vinduerne på stationspladssiden af bygningen.

Nu kommer det spændende øjeblik, hvor pladernes skal limes sammen og danne stationsbygningen. Forinden er sidekanterne slebet i vinkler på 45o, så samlingerne - forhåbentlig - bliver pæne. For at holde på den rektangulære form har jeg skåret en styrenbundplade i tykkelsen 3 mm ud, lavet et pænt stort hul i midten til ledninger og lys samt malet kanterne grå. Hermed får huset en sokkel. Først limes to sider sammen og på bundpladen. Foreløbig går det meget godt.

 to mure sat sammen

 

Bygningens facader samles en efter en. Nu har man et godt indtryk af bygningens størrelse - også i forhold det anlæg, den skal placeres i.

Stationsuret på perronsiden fandt jeg i en rodekasse hos Modelbane Europa. Det blev shinet lidt op og sat på plads i husmuren.

Jeg er ikke helt tilfreds med murstensfladerne. De er for kedelige og ensartede i forhold til virkelighedens bygning. Her kan man se, at murstenene er brændt på forskellige måder, idet der er forskelle i farvetoningerne i de enkelt sten (se første billede). Jeg blander to farvenuancer, og med hjælp af luplampen fordeler jeg med let hånd klatter i de to farver her og der på de enkelte mursten. Efterhånden opnår jeg en effekt, der ligner virkelighedens udtryk. Det ville have været lettere at have fået det gjort, inden byggepladerne blev samlet, konkluderede jeg bagefter.

 uden tag