Nu skal der gøres klar til montage af master og kanoner. Der bores to 8 mm-huller i dækket til masterne og et i stævnen til bovsprydet. Ligeledes bores der med et 6 mm-bor huller i lønningen til de 8 kanoner. Alle huller skal placeres nøjagtigt i henhold til vejledningen.

Med skalpellen ridses der lodrette og vandrette udskæringer i skanseklædningen for at simulere kanonporte. Udskæringerne videreføres op i rælingen med brug af løvsav.

De små messinghængsler (17) sømmes fast med små messingsøm.

Trinene (54) på ydersiden af lønningen både på styrbords og bagbords side limes fast. Forinden er der boret to 1 mm-huller i hver side af trinene til tovværk.

 kanonhuller.jpg

 

 Kahytsdørene limes på ruffen og monteres med messighængsler og -dørgreb.

 kahytsdoere

 

Nu skal bov- og stævndaviderne monteres. Materialet er igen afrikansk valnød. Bovdaviderne (55) skal bære ankrene og skal derfor fastgøres både på dækket, indersiden af lønningen og rælingen. De limes sammen af to stykker skåret af en 5x5 mm-liste i en ret vinkel, hvorefter vinklens overkant slibes og afrundes. 4 huller med diameter 1 mm bores i enderne på begge davider. Til sidst limes de fast som vist på billedet. 

Stævndaviderne (57) er vel egentlig beregnet til at bære en større jolle, men den er ikke med i samlesættet. Daviderne er ikke helt så kraftige som dem i boven - 4x4 mm-liste. Der bores også her 4 huller i den ene ende, og slibes i den anden, så listerne bliver lidt tyndere her. Daviderne limes på rælingen.

 bov-davider.jpg

 

Trimningskanalerne på hver side af skibet bliver vigtige, når vi begynder på rigningen. De skæres i rette længder af 5x4 mm-listen af afrikansk valnød og slibes lidt tyndere i begge ender. Derefter slibes forsigtigt indsættelsessteder i fenderlisterne i præcis samme længde som trimningskanalerne, hvorefter disse limes på.

 trimningskanaler.jpg

 

Kofilnaglebænkene (62-64) bliver også vigtige, når det er tid til at arbejde med rigningen. Disse skæres af en 1,5x5 mm-liste i afrikansk valnød. Der bores huller med et bor med diameter 1 mm. Herefter limes de på kanten af rælingen.

De to ventilationshuller i dækket færdiggøres med et par udstansede krydsfinérstykker og et par malede messingringe.

Nu er det tid til lakering af skroget med en mat lak. Efter en god tørretid pudses af med fint sandpapir, og lakeringen og pudsningen gentages. Det giver skibet en smuk og glat overflade.

 side-nagleholder.jpg

 

Bomstolen (67) samles af en stump 4x4 mm liste af afrikansk valnød og den gaffelformede messingdel (69) og limes på ruffen.

Vi fortsætter med forberedelserne til rigningsarbejdet. 9 øjebolte (70) i messing limes i 0,75 mm huller i ruffen og rælingen, og med metaltråd monteres enten enkelt- eller dobbelttaljeblokke (71) af buxbom i nogle af dem. 4 støbte klamper (72) - 2 i hver side - limes på ruffen og rælingen.

De fire støbte sidedavider (74) limes fast i 2 mm-huller i rælingen. Der trækkes en tråd (75) af bomuld igennem davidernes øjer og fastgøres i øjeboltene på rælingen.

De to agtermusketter (76) limes i 1 mm-huller i rælingen i begge sider.

To langstilkede øjebolte (77) limes i huller på rælingen midtskibs. Gelænderne af bomuldstråd føres gennem hullerne i de ydre trappetrin og fastgøres i øjeboltene.

 

 agterdetaljer.jpg