Nu, da apteringen er på plads, begynder det store og indvklede arbejde med rigningen. Her gælder det om at holde tungen lige i munden.

Bovsprydet er allerede monteret, og turen kommer nu til for- og hovedmasten og bommene. Rundstokkene af afrikansk valnød skæres til i længden, slibes hver i sær koniske, så de passer ind i de to æselhoveder, som skal holde mastedelene sammen. Det er vigtigt forinden at have boret huller til blokke og øjebolte og monteret disse både på bomme og master. De færdigsamlede master limes i mastesporene i en vinkel på 81,5o i forhold til dækket. Bomme monteres.

Herefter skal alt tovværket trækkes. Først stag, vanter og vævlinger, siden alle andre. Trækkes gennem enkelt- og dobbeltblokke, fastgøres i øjebolte og kofilnagler her og der. Det er vigtigt at følge vejledningen skridt for skridt, tov for tov.

(Eget billede, som kun viser begyndelsen af arbejdet)

 rigning-paa-ve-webj.jpg

 

Med rigningen langt om længe færdiggjort kommer turen til sejlene. De klippes ud af et stykke lærredsstof efter det vedlagte mønster, hvorefter der sys sømme hele vejen rundt på hvert enkelt sejl. Herefter monteres de på skibets bomme ved hjælp af bomuldstråd (bindereb) som vist på billedet af storsejlet (gaffelsejl), topsejlet (gaffelsejl) og i baggrunden forsejlet (gaffelsejl) og de tre forsejl på formasten (råsejl). Endelig trækkes fald, spanter og skøder, så sejlene kan trimmes i forhold til vinden.

 flag_agter_web.jpg

 

Sejlføring i skibets bov og stævn. Forrest sidder forsejlet, dernæst yder- og inderklyveren. Disse er med såkaldte pariserøjer (ringe) koblet til klyverstagene, som er fastgjorte på bovsprydet. Bagved disse sejl ses stagfokken (råsejl), som er surret på stagbommen. Over denne gaffelfokken (råsejl).

 Forreste-sejl.jpg

 

Toppen af formasten med øverst forrøjel og nedunder forbramsejl, som begge er råsejl. Fald og skøder er trukket gennem blokke.

 mastetop.jpg

 

Med al riggen færdiggjort er 22 års hyggeligt modelbyggeri afslu´ttet, og jeg skulle beslutte skibets videre skæbne. Det stod ganske klart for mig, at det ikke blot skulle stilles ind i et skab eller stå på en tilfældig hylde og samle støv. Den samme holdning delte min kone. Vi besluttede, at skibet skulle stilles i montre på en særlig hylde i stuen og belyses.

Glasmontrer i god kvalitet viste sig at være dyre. Efter en forespørgsel på www.danskemodelbyggere.dk fik jeg kontakt med en gut ikke langt fra Viby på Midtsjælland. Han fremstillede montrer i acryl i mål efter ønske (og med bukkede hjørner og flammepolerede flader). Og det til en absolut rimelig pris. Efter bestilling hentede jeg montren, da jeg alligevel var en tur på Sjælland på familiebesøg. Belysningen købte jeg i IKEA i Aarhus. Og her står det så, skibet La Toulonnaise, og ser godt ud - helt uden at blive støvet.

På skråhylden nedenunder ligger en præsentation af skibet printet på specialpapir med brunlig skrift - hvis en gæst skulle få lyst til at vide lidt mere.

 skib i montre 5